Voordat je begint met of je daadwerkelijk wilt afvallen is het handig om problemen in kaart te brengen waar je tegen aan kan lopen. Hieronder heb ik 7 veel voorkomende fouten beschreven en hoe jij hiermee aan de slag kan gaan.

1. Geen duidelijk doel hebben

Je hebt als doel ingesteld dat je 10 kilo kwijt wil. Maar waarom? De vraag ligt vaak veel dieper als je wilt afvallen. Je bent niet tevreden over je buik. Waarom ben je hierdoor niet tevreden? Ik voel me bekeken als ik in mijn bikini of zwembroek loop, daarnaast ben ik snel uitgeput waardoor ik met veel activiteiten zoals fietsen het niet bij kan houden.

Deze persoon wil 10 kilo kwijt, zodat hij/zij weer met zelfvertrouwen over het strand kan lopen en het fietsen kan volhouden. Probeer altijd verder na te denken als je wilt beginnen met afvallen. Denk hieraan als je bent begonnen, dit geeft je extra motivatie om het vol te houden!

2. Geen controle

Stel je wilt 10 kilo verliezen. De 1 verliest net wat makkelijker vet dan een ander, hier is het lastiger om controle over te houden. Maar, stel je zou 2100 calorieen moeten eten. Hier heb je wel controle over. Jij bepaald of je dit aantal calorieen haalt. Je doel bestaat uit subdoelen, hoe jij met deze subdoelen om gaat bepaald jouw resultaat. Stel je zou beter willen slapen. Wat kun je hieraan doen?

Subdoelen zijn dan:

  • Geen electronica in de slaapkamer
  • Dagelijks proberen te slapen rond dezelfde tijdstippen
  • Halfuur voor het slapengaan een boek lezen of mediteren.
  • Kamer zo donker mogelijk maken zodat je niet door licht gewekt wordt

Deze subdoelen zorgen ervoor dat jij dichter bij je hoofddoel komt. Begin met kleine stapjes.

3. Onrealistische doelen

Tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer en dat is niet jouw schuld. Er wordt geadverteerd dat het mogelijk is om 20 kg af te vallen in 8 weken tijd, of een simpel sapje wat er voor zorgt dat je 4 kg in een week afvalt.

Dit is allemaal erg leuk, maar niet realistisch. Na deze periode val je terug in je oude patroon en vliegt alles er weer bij aan.

Wat wil je wel?

Een gezond tempo afvallen, dat je ook na het afvallen vol kan houden zodat de kilo’s er niet weer opvliegen! Dit is gemiddeld 0,5-1,5% per week van jouw totale lichaamsgewicht.

Ga je sneller afvallen? Dan is de kans groot dat je spiermassa en kracht gaat opofferen, daarnaast is de kans dat je hierna ook weer meer gaat eten. Dat wil je niet. Stress en drukte spelen hier ook een grote rol. Bij veel stress kun je beter rond de 0,5% verlies per week gaan zitten.

Wanneer heb jij voor het laatst op een fijne manier 10 kilo verloren en heb je dit er ook afgehouden?

4. Maandag begin ik! Dus nu nog even genieten..

Dit is de meest gemaakte fout en daar komen mensen die ik help met mijn Coaching programma ook achter. Je hoeft niet alles op zij te zetten om af te vallen. Mensen denken dat ze niks meer mogen en dat ze vast zitten aan bepaalde voedingsproducten. Dit is tevens het punt waarom de meeste dieten en voedingsplannen falen, omdat ze juist wel eisen van je hebben. Het belangrijkste is dus dat jij het kan volhouden met het eten wat jij lekker vind en alsnog resultaat boekt! Je wilt een plan hebben dat vol te houden is op langer termijn, dan ga je progressie boeken.

5. Vooruitgang niet bijhouden

Je wilt afvallen, maar je hebt geen zin in om alles consequent bij te houden. Vreselijk om telkens op de weegschaal te staan.

Toch ga je spijt hebben als je dit niet consequent doet. Door van jezelf foto’s te maken, je gewicht bij te houden en het eten wat je eet bij te houden kun je precies zien waar je naar toe gaat en of je aanpassingen moet doen als het nodig is. Daarnaast zijn mensen vaak best geschrokken als ze zien hoeveel ze voor en na zijn afgevallen aan de hand van de foto’s. Een leuk voorbeeld hier van is het dagelijks wegen en wat er kan gebeuren met je mindset als je dit verkeerd doet. Zeker de moeite waard om te lezen!

6. Je levensstijl omgooien

Stel je zou elke dag junkfood eten en wil graag afvallen. Nu ga je direct over op brocolli, kip en aardappelen. Ga je dit volhouden? Waarschijnlijk niet.

Begin met kleine stappen. Probeer bepaalde maaltijden te vervangen met gezondere producten, maar geniet nog steeds van wat snacks. Hierdoor val je langzaam in je nieuwe patroon en hou je het beter vol, daarnaast ga je al resultaat boeken. Dit geeft jou ook meer motivatie om door te gaan!

7. Alles alleen doen

Bedrijven en ondernemers besteden alles uit waar ze geen ervaring mee hebben. Als je probeert af te vallen en meerdere dieten hebt geprobeerd, maar geen resultaat boekt en je geen idee hebt waarom, dan is het handiger om na te denken over een coach. Je hebt een steuntje in je rug en je kunt altijd vragen stellen. Zo ben ik ook begonnen, en zo wil ik jou ook helpen. Het is fijn als er iemand voor je klaarstaat als jij het even niet meer ziet.

Herken jij deze problemen?

Bij mijn Online Coaching programma help ik jou om jouw doelen te behalen en je eindelijk van verlost bent van de kilo’s die je graag wilt missen.


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *