Hoe moet ik mijn voedingsproducten afwegen?

Om je aantal calorieen te bereiken is het handig om je voeding te tracken. Het draait uiteindelijk allemaal om de energiebalans. Eet je meer dan dat je nodig hebt, kom je aan. Eet je minder dan dat je nodig hebt, dan val je af. Ook als je erg gezond eet kun je nog steeds aankomen. Het bijhouden van het aantal calorieen is dus noodzakelijk om te kijken welke kant je op wilt gaan.

Het afwegen van voeding is belangrijk om te controleren hoeveel gram je van een bepaald voedingsproduct binnen krijgt. Echter ziet niet iedereen te wachten op het continue afwegen van hun voeding en ook niet iedereen heeft hier de tijd voor, zoals mensen met kinderen of een druk werkleven (of juist afhankelijk van het koken van hun ouders). Toch zijn er enkele tips en tricks om dit makkelijker te maken.

Portiecontrole

Handen zijn in dit geval de oplossing! Er is echter wel een kleine kanttekening: handen zijn niet even groot als dat van een ander. En het wegen via de handen is minder accuraat als dat het daadwerkelijk op de weegschaal ligt. Je gok ligt er waarschijnlijk een paar gram van af, of juist teveel.

Groenten

Idealiter wil je minimaal 2 x 200 gram groente per dag eten. Leg de sla of andere groente in je open handen en weeg dit vervolgens af. De volgende keer als je dit weer in je hand legt, weet je voor de volgende keer hoeveel gram je ongeveer je in je handen hebt liggen.

Portiecontrole met sla
Portie controle met sla
Portiecontrole met broccoli
Portie controle met broccoli

Fruit

Idealiter wil je twee stukken fruit of porties per dag eten. Het liefst na het sporten om snel je glycogeen weer aan te vullen. Leg het fruit in een kommetje van je hand en weeg dit vervolgens af. De volgende keer als je dit weer in je hand legt, weet je voor de volgende keer hoeveel gram je ongeveer je in je handen hebt liggen. Voor appels, bananen, peren etc kun je makkelijk in de calorietracker toevoegen als 1 portie. Over het algemeen zijn deze soorten fruit qua grootte hetzelfde.

portie controle met fruit
Portie controle met blauwe bessen en frambozen

Vlees en vis

Vlees een aanrader omdat het een grote hoeveelheid aan eiwitten bevat, wat zorgt voor een goed verzadigd gevoel. Probeer je handpalm te vullen met vlees en weeg dit vervolgens af, zodat je dit onthoud voor de volgende keer. Als je meer vlees eet, vul je meerdere handpalmen.

portie controle met biefstuk
Portie controle met biefstuk

Koolhydraten

Koolhydraten geven energie en zijn belangrijk om te eten. 1 portie is 1 gebalde vuist. Hoewel veel koolhydraatrijke producten ongekookt zijn (en je dus nog moeten koken) is het belangrijk om vooraf de portie af te wegen. Dit vanwege het vocht wat in de voeding trekt. Hierdoor weegt het zwaarder dan wanneer het nog ongekookt is.

portie controle met pasta
Portie controle – ongekookte pasta
portie controle met een aardappel
Portie controle – aardappel

Noten & vetten

Noten en chocola worden vaak als tussendoortjes gegeten. Ondanks dat ze calorierijk zijn zitten er in noten wel gezonde vetten waar je lichaam dankbaar voor is. 1 portie is 1 kommetje van je handen. Voor olijfolie, boter etc. blijft het vaak een gok, stel je zou zelf niet koken en meerdere mensen zijn afhankelijk van de hoeveelheid, weet je niet ongeveer hoeveel olie je zelf nuttigt. Wat je in deze situatie kan doen is kijken hoeveel olie/boter er wordt gebruikt en dit deelt door het aantal personen die mee eten.

noten
Portie controle – gemengde noten

Chocola

Voor chocola geld ongeveer 4 blokjes als 1 portie. Hetzelfde als ongeveer 1 wijsvinger. Kijk op de verpakking hoeveel gram het is en hoeveel blokjes 1 reep is. Op deze manier kun je uitrekenen hoeveel calorieen er in elk blokje zit.

Portie controle met chocola
Portie controle – chocola

Voor andere producten zoals brood en ei is het vrij simpel, deze staan vaak al in de calorietracker en hoef je niet af te wegen. Hetzelfde geldt ook voor crackers, plakjes kaas, kipfilet etc. Mocht je hier niet uit kunnen komen, stuur me gerust een berichtje! Tijdens het Online Coaching traject help ik je met allerlei vragen om jou doel te bereiken. Geef je nu op via deze link.


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *