Hoe kom ik in beweging?

Onlangs kreeg ik de vraag van een klant die moeite heeft om te gaan bewegen. Tegenwoordig is het thuiswerken de realiteit en bewegen we een stuk minder dan voorheen. Sportclubs moeten dicht vanwege het nieuwe corona protocol. Dus wat is handig om te doen?

Huisdier

Sinsdskort heb ik samen met mijn vriendin een hondje Milo. Een friese stabij die over het algemeen bekend staan als vrij actieve honden. Gezien ik dagelijks mijn gewicht bijhoudt is er iets wat op mij direct opviel na de eerste paar dagen. Ik viel af. 

En dat was ook niet zo gek, mijn hoeveelheid stappen die ik dagelijks zette is gestegen met gemiddeld 2000. Qua voedingspatroon is er niet veel verandert. Kortom, een huisdier kan je makkelijker laten afvallen doordat je er mee gaat spelen en wandelen. Zonder dat je je met je gewicht of voeding bezighoudt kun je al resultaat zien. 

milo

Het NEAT-effect

Dit wordt ook wel NEAT genoemd. Dit staat voor Non-Exercise Activity Thermogenesis. Een hele mond vol maar het stelt niet zo heel veel voor. NEAT zijn alle activteiten die je dagelijks uitvoert, uitgezonderd sporten. Dit kan een middagwandeling zijn die je doet tijdens je pauze op het werk, of een schilder die gewoon dagelijks aan het schilderen is. De ene activiteit verbrand meer dan de andere. Je kent vast wel mensen die zeggen dat ze alles kunnen eten zonder aan te komen, dit komt door NEAT. Zonder dat ze het door hebben bewegen zij van nature veel.

Kleine stappen maken groot resultaat

Ik kan niemand adviseren om te gaan wandelen als je dit niet leuk vind. In plaats daarvan zet op een rijtje wat je wel leuk vind en doe dit vaak.  Dit is per persoon verschillend en kan prima een sport zijn. Wel kan ik adviseren om altijd kleine stapjes te zetten. Zo begin je met hardlopen niet gelijk met 5km. Een begin is om 1 minuut te wandelen en 1 minuten te rennen. Kleine stapjes maken groot resultaat, als je maar consequent je activiteit doet en er plezier uit kan halen. Daarnaast kun je ook je NEAT verhogen door:

– Auto wat verder parkeren dan normaal

– Trap pakken in plaats van de lift

– Veeg de bladeren wat vaker bij elkaar

– Ga rondjes lopen als je aan het bellen bent

– Drink meer water, zodat je vaker van je stoel af moet om te plassen

En zo zijn er nog een tal aan mogelijkheden meer. 

Wil jij hulp met afvallen? Laat mij je helpen. Meld je vandaag nog aan via deze link.

Tot snel!


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *