Je zit op de bank en hebt een enorme trek in een zak chips. Eenmaal begonnen is er geen eind meer aan vast te knopen. De zak is binnen no-time leeg. Je ruikt een pizza en terwijl je vol zit eet je hem toch helemaal op. Food cravings ken je vast wel, maar waar komt het vandaan en wat is de oorzaak?

Om te beginnen een definitie van food cravings. Een food craving is het verlangen naar een bepaald soort voedsel terwijl je eigenlijk geen honger hebt. Verlangen en honger zijn verschillende motivaties die uit verschillende hersencircuits komen als reactie op specifieke signalen, zoals geur, geluid, smaak en uitstraling.

Wat triggert food cravings?

Dit brengt ons naar de volgende vraag: Waar komt deze motivatie vandaan om een food craving te triggeren? De hersenen worden gemotiveerd door bepaalde doelen die het overleven en de voortplanting van onze voorouders ondersteunden, zoals seks, water, socialiteit etc. In de loop van ons leven leren we hoe we deze doelen steeds efficiënter kunnen uitvoeren. Doordat we deze doelen halen, geven de hersenen dopamine af in specifieke gebieden. Dopamine markeert in feite of iets belangrijk is en of het onthouden moet worden. Dit zorgt ervoor dat de kans veel groter is om hetzelfde gedrag weer uit te voeren als je de volgende keer in een soort gelijke situatie bevindt. Hoe groter de toename van dopamine, hoe gemotiveerder je zult zijn de volgende keer dat je die signalen tegenkomt. Verslavende drugs zijn een goed voorbeeld hiervan, omdat zij en gigantische afgifte van dopamine veroorzaken.

Uit onderzoek blijkt dat geconcentreerde voedingstoffen (voornamelijk suiker, vet en eiwit) meer dopamine afgeven. Je hersenen kijken niet naar het voedingsproduct, maar voornamelijk naar de eigenschappen van het product. Hoe geconcentreerder de voedingsstoffen zijn, hoe meer dopamine er wordt afgegeven.

Het verloop van een food craving

Nu weer terug naar de pizza. Bij de eerste hap die je neemt krijgen de hersenen het signaal: dit voedingsproduct heeft een uitstekende bron van vet en koolhydraten en een vrij goede bron van eiwit en zout. Dopamine wordt afgegeven en de hersenen markeren zorgvuldig de kaas, tomatensaus, knapperige bodem en de smaak. Naarmate je het vaker eet wordt deze markeren ‘versterkt’ totdat je eigenlijk bij het ruiken van alleen al een pizza denkt “Daar heb ik zin in!”. Food cravings komen veel voor bij chips, patat, snoep, koekjes, cake, ijs en chocolade. De reden waarom we hunkeren naar dit soort voedsel is omdat ze precies leveren waar onze hersenen instinctief op zoek naar zijn: geconcentreerd zetmeel, suiker, vet, zout en eiwit.

Chocolade wordt het vaakst gegeten bij een food craving. Chocolade bevat niet alleen een hoge dosis gecontrentreerde bron van vet en suiker, maar bevat ook theobromine (neefje van cafeine). Theobromine is een milde stimulant dat op hetzelfde niveau als dopamine werkt. Het vergroot de afgifte van dopamine waardoor je vaker trek in chocolade kan hebben.

Hoe ga je om met food cravings?

Simpel! Koop het niet in de supermarkt. Als je het niet uit de kast thuis kan pakken kun je het ook niet eten, je probeert dan je verlangens uit een ander voedingsproduct te halen welke gezonder kan zijn. Toch moet je niet te streng voor je zelf. De mensen die ik help met hun gewichtsdoelen eten af en toe gewoon nog hun favoriete eten. Dit zorgt ervoor dat ze op langer termijn hun gewicht blijven behouden en niet terugvallen. Ze worden bewust van wat ze eten en hoe ze dit moeten indelen op een dag qua calorieën.

Wil jij hier ook hulp bij? Start nu het Online Coaching traject!


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *