Verzadiging. Een woord dat vaak mist bij een dieet. Waarom? Meeste diëten bestaan uit sapjes en het schrappen van koolhydraten (koolhydraatarm dieet). Een tip wat ik vaak aan mensen geef die een Online Coaching traject volgen is volume toevoegen aan je eetpatroon. Hoe werkt dat precies?

Snacks en calorieën.

In snacks zitten over het algemeen weinig micronutrienten. Micronutrienten zijn vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft. Snacks bevatten daarintegen wel veel calorieën en je raakt er niet perse verzadigd van. Dit is ook de reden waarom mensen bij een Netflix & Chill avond vaak een hele zak chips leeg eten in plaats van een klein bakje. Het vult niet. Het lijkt net alsof je maar een paar hapjes hebt gehad.Toch heb je al gauw 1000+ calorieën genuttigd als de zak leeg is.

Volume toevoegen

Volumevoeding is niets meer dan voeding waar je veel van kan eten zonder dat er veel calorieën in zitten. Een simpel voorbeeld

1 Croissant bevat ongeveer 161 calorieën volgens het voedingscentrum.

Je kunt in plaats van dat croissantje ook 400 gram wortels eten. Qua calorieën zit je dan op hetzelfde niveau. 400 gram is natuurlijk is erg veel en gegarandeerd dat je vol en verzadigd bent. Natuurlijk niet de bedoeling dat je dan ook daadwerkelijk bijna een halve kilo wortels per dag eet, dat houdt niemand vol op langer termijn.

Er zijn veel meer voorbeelden die precies aansluiten op het voorbeeld hierboven. Belangrijk is dat wanneer je wilt afvallen dat je bewust hier mee omgaat. Een vol en verzadigd gevoel zorgt ervoor dat je niet zo snel gaat snacken. Zijn snacks dan verboden in het Online Coaching traject? Nee! Juist in dit traject leer je er mee omgaan hoe je dit kan indelen met andere voedingsproducten.

Volumevoeding

Alle soorten groenten en fruit bevatten over het algemeen weinig calorieën. Soep gebasseerd op bouillon, volkorenproducten (brood en rijst) en magere zuivel, vlees en vis zijn ook prima toevoegingen!


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *